Madpakkeboller

Når det er tid til eftermiddagsmad i skolen, får vores børn gerne frugt, grønsager og en bolle med. Nogen gange får de bollen med som gnaveboller uden noget i, andre gang kommer vi ost, smør eller pålæg i og når det er fredag bliver de gerne forkælet med et stykke pålægschokolade.

Når jeg bager boller til mig selv fylder jeg dem ofte med masser af kerner, men det bryder vores børn sig ikke om, derfor laver jeg i stedet disse uden kerner til dem.

Disse er bagt med boghvedemel, men vil man have dem mere grove kan boghvedemelet erstattes med eksempelvis grahamsmel eller fuldkorns speltmel.

18 stk

2 timer

Ingredienser:


25 g gær

5 dl lunkent vand

1 dl skyr eller neutral yoghurt

1 tsk. groft salt

2 tsk. sukker

150 g havregryn + 3 spsk til pynt 

150 g boghvedemel

500 g hvedemel

1 æg til pensling

 

 

Fremgangsmåde:


Rør gæren ud i vandet og tilsæt skyr.

Bland havregryn, boghvedemel, hvedemel, sukker og salt og tilsæt.

Ælt dejen igennem til den en smidig og glat. Dæk dejen til og lad den hæve et lunt sted til dobbelt størrelse, cirka 1 time.

Hær dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. 

Form dejen til 18 boller og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem hæve til dobbelt størrelse, cirka 30-45 minutter.

Pensl bollerne med sammepisket æg og drys med havregryn.

Bag bollerne ved 225ºC varmluft i ca. 12 minutter til de er gyldne og lyder hult når man banker let på bunden.

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*